Kampüs

Çocukların Salgın Sürecini Sağlıklı Bir Şekilde Atlatmaları İçin Ebeveynlere Tavsiyeler

Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi (UKÜ) Eğitim Fakültesi, Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Elif Bozcan, çocukların Covid-19 salgını nedeniyle belirsizliklerle dolu böylesi bir süreci anlamakta ve ona uyum sağlamakta zorluk yaşadıklarını belirterek, salgının çocuklarlarda bazı olumsuz davranışlara sebebiyet verebileceğini kaydetti. 

CIU News Full Width Default Image

Yrd. Doç. Dr. Bozcan, bu dönemin 3-6 yaş dönemi çocukların becerilerde gerileme, isteksizlik, yeme problemleri, ishal veya kabızlık, ebeveyne aşırı yapışma eğilimi, korkma, yalnız kalamama, uyku sorunları, altını ıslatma, hırçınlaşma gibi istenmeyen davranışları sergileyebilceğini aktararak,  6-11 yaş dönemi çocuklarda ise, abartılı tepkiler veya tepkisizlik, huzursuzluk, saldırganlık, ebeveyne aşırı yapışma, uyku sorunları, dikkat ve odaklanma sorunları, gerileme davranışları, anne ve babanın ölebileceğine dair kaygılar geliştirmek gibi belirtiler gösterebileceğini açıkladı. 

Bu sıkıntılı dönemi daha az sorunla atlatabilmek için evde alınabilecek bazı önemler olduğuna vurgu yapan Bozcan, ilk adımın çocuğu bilgilendirmek olduğunu, salgına ilişkin basit ve kısa açıklamalar yapılmasının faydalı olacağını işaret etti. 

Yrd. Doç. Dr. Bozcan, ebeveynler virüsün tanıdıkları hiç kimseye bulaşmayacağı şeklinde sözlerden kaçınmalı gerektiğini belirterek, çocukların televizyon veya sosyal medyadaki abartılı, çarpıtılmış ve kaygı yaratan haberlerden korunmaları gerektiğini kaydetti.  
 
Okulların kapanmasının olumlu yönlerine odaklanılması önerisinde bulunan Bozcan, çocukların akrabaları, öğretmen ve arkadaşlarıyla uzaktan da olsa iletişim halinde olmalarının sağlanması gerektiğini söyledi. 
 
Yrd. Doç. Dr. Bozcan, evde yeni bir “ev içi düzen” oluşturulmasının önemine dikkat çekerek, örneğin; saklambaç, körebe, sandalye kapmaca, define-dedektiflik oyunu, bilmece-bulmaca, artık malzemelerle kesme, yapıştırma, boyama, bardak oyunları, çoraplardan kukla, kartondan maske yapma, artık kumaşlarla dikiş dikme, eski kıyafetlerden bebek eşyaları tasarlama, masalların dramatize edilmesi gibi tüm aile bireylerinin keyifle katılabileceği etkinlikler gerçekleştirilebileceğini aktardı. 

Çocukların yaşadıklarını aktarabilecekleri bir “karantina panosu” veya “karantina köşesi” oluşturulabileceğini söyleyen Bozcan, okuma-yazma bilen çocukların “günlük” tutmaları tavsiyesinde bulundu. 

Yrd. Doç. Dr. Bozcan, Dünya Sağlık Örgütü’nün çocukların Koronavirüs salgınını anlayabilmeleri için hazırladığı ve aralarında Türkçe’nin de olduğu 36 farklı dilde bir hikâye kitabı yayınladığı bilgisini vererek, kitaba internet  (https://interagencystandingcommittee.org) üzerinden ulaşılabileceğini açıkladı.