UKÜ’lü Akademisyen Prof. Dr. Fatih Ahmet Rıfkı Dünya Şehircilik Günü kapsamında kentsel planlamanın önemine dikkat çekti
Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi (UKÜ) Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi (GSTMF) Öğretim Üyesi Prof. Dr. Fatih Ahmet Rıfkı, “8 Kasım Dünya Şehircilik Gününün temel amacı, meslek çevreleri ile halkı buluşturarak, kentsel planlamanın anlam ve önemi konusunda toplumda bir farkındalık oluşturmaktır” ifadesini kullandı.
Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi (UKÜ) Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi (GSTMF) Öğretim Üyesi Prof. Dr. Fatih Ahmet Rıfkı, “8 Kasım Dünya Şehircilik Gününün temel amacı, meslek çevreleri ile halkı buluşturarak, kentsel planlamanın anlam ve önemi konusunda toplumda bir farkındalık oluşturmaktır” ifadesini kullandı.
Dünya Şehircilik Gününün bir diğer amacının ise planlamaya daha geniş bir açıdan bakabilmeyi sağlamak olduğunu söyleyen Rıfkı, “Bu bağlamda kentlerin ve bölgelerin gelişiminden kaynaklanan çevresel sorunları toplumun ve kamu otoritelerinin bilgi ve ilgisine sunabilmek” olduğunu kaydetti.
Prof. Dr. Rıfkı, şehrin anlam ve işlevinin kişilere göre değiştiğini belirterek, “Şehirler ticari faaliyetlerin yönetildiği, her türlü iktidarının elde edildiği, insanların yaşadığı ve yaşamını kurduğu, görkemli binaların olduğu kadar, geniş yoksul bölgelerin bulunduğu yerlerdir; göçmenlerin de barınağıdır” dedi.
Şehirlerin aynı zamanda sayısız rastlantısal etkileşimler sonucunda toplumsal ve teknolojik yeniliklerin ortaya çıktığı ortamlar olduklarını dile getiren Rıfkı, anonimlik ve yabancılaşmanın şehir sakinlerinin yaşamının ortak bir yönü olduğunu belirtti.
Prof. Dr. Rıfkı, “İyi bir şehir” tanımının pek çok kuramcı ve uygulamacı tarafından farklı şekillerde yapıldığını işaret ederek, “Önde gelen şehircilerden Jan Gehl’in ‘İnsanlar için Şehirler’ adlı dikkate değer kitabında iyi bir şehir tasarımı için beş ilkeyi önerdiğine” işaret etti.
İlk ilkenin “ucuz yakıtı esas alan bir mimariden artık vazgeçilmesi” olduğunu belirten Rıfkı, kentsel tasarımda toplumsal yaşamın gerekliliklerine öncelik verilmesinin ise ikinci ilke olduğunu kaydetti.
Prof. Dr. Rıfkı, ilkeler kapsamında tasarımda özellikle çoklu duyumsal deneyimler yaratmayı amaçlamanın önemine vurgu yapıldığını da işaret ederek, sonraki ilkelerin ise toplu ulaşımı daha eşitlikçi kılmak ve otomobilleri yasaklamak olduğunu söyledi.
Bu ilkelerin Kuzey Kıbrıs bağlamında da geçerli olduğunu anımsatan Rıfkı, “Dünyanın her bir yanındaki günümüz kentlerinin problemlerinin çözümü için bu ilkeler önemli bir rehber niteliğindedir” diye sözlerine son verdi.