Uzaktan Eğitim Sürecinde Ebeveynlere Öneriler
Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi (UKÜ) Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Çağla Gür ve Öğrencisi Sedanur Öztürk’ün 7-10 yaş aralığında çocuğu olan 2500 ebeveynle gerçekleştirdikleri çalışmada, koronavirüs sürecinde çocukların zamanlarının %60’ını online aktivitelerle geçirdikleri bulgusuna ulaştılar.
Doç. Dr. Gür, online aktivitelerin %44’ünün eğitim, geriye kalanının oyun-çizgi film vb. olduğunu ifade ederek, online olmayan aktivitelerde ise zamanın %40’ının eğitimsel çalışmalarla geçtiğini, ebeveynler ve çocukların ortaklaşa geçirdiği etkileşimli zamanın ise %16 olduğunun sonucunu çıkardıklarını kaydetti.
Yaşanan süreçte ailelerin çocuklarının eğitim kayıplarıyla ilgili olarak sıklıkla kaygılarını dile getirdiklerini söyleyen Gür, bu noktadan çıkışla bir araştırma yapma ihtiyacı duyduklarını aktardı.
Doç. Dr. Gür, gerçekleştirdikleri araştırma sonuçlarına göre ebeveynlerin öncelikle akademik başarı üzerinde durduklarını belirterek, çocukların online zaman diliminde uzaktan eğitim, eğitim öncesi ve sonrasını ekran başında rastgele aktivitelerle geçirdiklerini ancak etkin aile iletişimlerinin yetersiz olduğu sonucuna ulaştıklarını açıkladı.
Çocukların yönlendirildiği tek hedefin akademik başarı olmasının sakıncaları bulunduğunu söyleyen Gür, yaşamda başarının sadece testlerden alınan puanlara göre değerlendirilmesinin bireysel ve toplumsal anlamda hayat başarısını olumsuz yönde etkileyebileceğini kaydetti.
Doç. Dr. Gür, ebeveynlerin öncelikli olarak çocklarına düzenleme becerilerini kazandırmaları gerektiğini belirterek, “Yaşamda belli bir düzen ve disiplinin olması önemli ancak bu dayatmacı ve sert bir şekilde değil, açıklayıcı ve motive edici bir şekilde olmalıdır.” dedi.
Her işin bir düzen ve disiplin içerisinde içten gelen bir motivasyonla yapılması gerektiğini hatırlatan Gür, “Çocuk neyi, niçin yaptığının bilincinde olmalı, hedeflerini belirlemeli ve bu doğrultuda ilerlemelidir. Uzaktan eğitimin söz konusu olması çocuğun istediği zaman istediği şekilde hareket edeceği anlamına gelmemelidir.” şeklinde konuştu.
Gür, bu süreçte çocuklarla iletişimin önemine dikkat çekerek, “Çocuklarımızı daha iyi tanıma, onlara ne düşüneceğini değil, sebep-sonuç ilişkileri kurarak nasıl düşüneceğini öğretme zamanı. Vakit çocuğumuzun ilgi, yetenek ve ihtiyaçlarını keşfetme zamanı.” dedi.